Akumulator – jak o niego dbać

Ten temat potraktuję już bez zbędnych, słabych żartów. Akumulator, to magazyn energii dla naszego samochodu. Wykorzystywany jest do zasilania podzespołów samochodu na postoju, a także do rozruchu. Rozruch jest czynnikiem, który obciąża akumulator najbardziej. W momencie rozruchu pobierany jest prąd rzędu setek amper (ok 200 A do nawet 600 A). Na postoju normalny pobór prądu w tak nieskomplikowanym samochodzie, jak mój VW Golf, pobór prądu powinien oscylować pomiędzy 0,01 A, a 0,025 A (czyli 10-25mA). Jeżeli posiadamy nowocześniejszy samochód wyposażony także w autoalarm, możemy spodziewać się poboru prądu na poziomie do 50mA. Przy czym, gdy mierzymy pobór w pierwszych minutach po wyłączeniu silnika i zamknięciu drzwi, może okazać się, że pobierany prąd osiąga wartości nawet 10x wyższe. Wynika to z tego, że systemy podtrzymują pewne swoje funkcje jeszcze po odejściu od samochodu, dezaktywując się po określonym czasie.

Rozładowany akumulator?

Akumulator zmniejsza swoją pojemność wraz z spadkiem temperatury. Przy temperaturze 0 st.C, będzie on miał pojemność o ok 20% mniejszą. Gęstość elektrolitu (jeden z wyznaczników naładowania akumulatora) mierzona jest zawsze do temperatury odniesienia 25 st.C. Gęstość w pełni naładowanego akumulatora to 1,28 g/cm3. Jeżeli mierzymy gęstość elektrolitu przy temperaturze np 5 st.C, pamiętajmy, by przeliczyć wartości. Gęstość elektrolitu zwiększy się o ok 0,013 g/cm3. Minimalna gęstość elektrolitu, czyli stan poniżej którego akumulator nie powinien być rozładowywany, to 1,15 g/cm3.

Innym sposobem mierzenia stanu naładowania akumulatora jest pomiar napięcia. W pełni naładowany akumulator wykazuje napięcie 2,1V na jedno ogniwo. Co powinno nam zwrócić wartość 12,6V. Wyładowany akumulator, to 10,5 V. Wyładowanie akumulatora poniżej tej wartości może doprowadzić do nieodwracalnych zmian.

Jak mierzyć stopień naładowania?

Oczywiście najlepiej zawsze zapoznać się z instrukcją miernika. Zawsze należy pamiętać o dopuszczalnych wartościach mierzonego napięcia (czyli ustawieniu zakresu), by nie doprowadzić do przepalenia bezpiecznika lub układów w mierniku. Kable powinny być podłączone, jak na poniższym obrazku (czarny do COM, czerwony do V, rezystancja, mA). Miernik wpinamy równolegle do obwodu – to znaczy, że styk czarnego kabla przykładamy do bolca minusowego, a styk czerwonego kabla do bolca plusowego.

Uważaj, jak traktujesz akumulator

– utrzymuj akumulator w czystości – jeżeli na obudowie znajduje się z jakichś powodów elektrolit, wytrzyj obudowę do sucha (również podstawa pod akumulator powinna być czysta)
– klemy kabli i bolce muszą również być czyste – jeżeli znajduje się na nich nalot, użyj drobnego papieru ściernego
– uważaj, gdy masz problemy z uruchomieniem samochodu – jeżeli podejmiesz dwie nieskuteczne próby uruchomienia, odczekaj 2-3 minuty, a później spróbuj ponownie. Słuchaj silnika, rozrusznika i jego odgłosów – to nie musi być problem z akumulatorem.
– rozładowany akumulator, jak najszybciej naładuj
– uważaj na alarm, jeżeli twój akumulator jest już słaby
– pamiętaj o zgaszeniu wszystkich odbiorników prądu (lampki, radio, światła, czy urządzenia podłączone do gniazda zapalniczki)

Jak ładować akumulator

Ogólnie przyjęta zasada, to ładowanie akumulatora 1/10 prądu przez maksymalnie 10 godzin. Dla akumulatora 45Ah ustawiamy na prostowniku prąd ładowania 4,5 A. Jeżeli w akumulatorze występuje zjawisko gazowania elektrolitu, jest on naładowany. Pamiętaj, by wykręcić korki lub wyjąć listwę odsłaniającą cele przed ładowaniem. Natomiast w akumulatorach, które mają zaklejone korki – nie jest to konieczne. Kiedy otworzymy cele akumulatora sprawdźmy ilość elektrolitu. W każdej celi powinno go być tyle samo. Jeżeli widać płyty, lub stan elektrolitu jest poniżej znaczników – uzupełnij wodą destylowaną (demineralizowaną).

Coś jeszcze?

Kiedy odłączasz akumulator zdejmij najpierw klemę z biegunu ujemnego. Gdy podłączasz – zakładaj najpierw plus.

Gdy uruchamiasz samochód poprzez kable od innego auta pamiętaj, aby:
* samochód dawcy miał uruchomiony silnik
* najpierw podłącz krokodylka do plusa dawcy, następnie do plusa biorcy
* następnie podłącz minusa do akumulatora dawcy oraz do masy biorcy (najlepiej niemalowany element – np skrzyni biegów). Jeżeli podłączasz minus bezpośrednio do akumulatora biorcy – uważaj, aby nie zewrzeć go z plusem. Zniszczysz instalację.
* przy każdym kroku upewnij się, że krokodylki są dobrze i stabilnie zaciśnięte na zaciskach

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.