Jazda testowa: Fiat Tipo – Bardzo Mądry Wóz

Jazda testowa Fiat Tipo w salonie

Kiedy po raz pierwszy Fiat Tipo został pokazany na salonie samochodowym jeszcze jako Aegea, moją uwagę zwrócił obraz z miniatury filmu i napis Fiat.

Jazda testowa Fiatem Tipo przypomniała mi wrażenie, które każe mi nazywać to auto „Bardzo Mądrym Wozem”. Być może ma on pewną szansę zaistnieć wśród polskich kierowców, choć pewnie popularności naszego rodzimego „Bardzo Małego Wozu” nie przebije. A co mi chodzi z tym akronimem BMW? Przypatrzmy się Fiatowi z boku. Uwagę przykuwa linia ciągnąca się od tylnych świateł i opadająca przez cały bok, aż ku przedniemu błotnikowi. Przecina sylwetkę i nadaje temu – właściwie zwyczajnemu samochodowi – nieco bardziej dynamicznego kształtu, a jednocześnie budzi właśnie skojarzenia z BMW 3 (f30).

Jazda testowa Fiat Tipo w Tychach

Skojarzenia z niemiecką marką to jedno, ale mamy przecież do czynienia z samochodem bazującym na ulubieńcach młodych ludzi (Alfa Romeo, Dodge, Jeep), który w wersji „światowej” przybrał nieco bardziej klasyczną formę, z zadziornymi elementami. Z pewnością, pierwszym elementem, na który wielu zwróci uwagę są klosze tylnych lamp, które są doprawdy wymyślne jak na samochód niskobudżetowy.

Tylne światło Fiata Tipo

A co z przodem? Jeżeli przyjrzymy się detalom, również zauważymy mocno poprzecinane elementy. Zderzaki wcinają się mocno w zarys reflektora, a na pasie przednim natykamy się na grupę wystających bloków.

Agresywny reflektor Fiata Tipo

Atrapa chłodnicy z szeregiem bloków

Widząc Tipo na ulicy, jednego dnia zachwycam się jego detalami, a drugiego jest mi całkiem obojętny. I to pewnie miał być jeden z kluczy prowadzących do globalnej sprzedaży tego auta. Auto, które jest całkiem zwyczajne, ale ci, którzy przypatrzą się mu dłużej niż jedną sekundę, poczują się nieco docenieni – to nie jest kolejna Siena, Albea, czy Linea. Sedan dla ludu. To Tipo – sedan dla ludu, który ma ukryty charakter.

Profil w Fiacie Tipo przywodzi skojarzenia z BMW serii 3

We wnętrzu prosto i jasno

We wnętrzu wita nas bardzo masywna deska rozdzielcza. Co ciekawe, różni się ona od tej, która dostępna jest w wersji hatchback. W hatchbacku styliści skierowali się w stronę zakrzywionych linii znanych i docenianych w Fiacie Bravo. W sedanie natomiast mamy przywodzącą na myśl oldschoolowe Tipo ogromną konsolę centralną, która może nieco przytłaczać, ale może też cieszyć miłośników bardziej zdecydowanych form.

Wnętrze Fiata Tipo sedan

Ten samochód ma przyciągać ceną i będzie z pewnością ciekawą pozycją na rynku i pewnego rodzaju następcą tanich i rozchwytywanych Fiatów Siena. Jednak jakość wykonania wnętrza pod żadnym pozorem nie przypomina protoplastów. Deska rozdzielcza w górnej części jest wykonana z miękkich materiałów. Na drzwiach są już twardsze tworzywa i tutaj szczególnie przydałoby się lekkie przełamanie stylistyczne w górnej części obicia drzwi.

Wnętrze z boku

Samochód robi przyzwoite wrażenie, włącznie z zastosowaną tapicerką siedzeń i wykorzystania przestrzeni między nimi.

Tunel środkowy

Dziś zakończę jazdę w dosyć nietypowy sposób… Dowiedz się, dlaczego.

fiat_tipo_d

Jazda testowa Fiat Tipo

W salonach pojawiają się kolejne egzemplarze Fiata Tipo, które zapełniają pustkę po pierwszej partii, która wyprzedała się tuż po premierze. To ciekawe auto z obszernym bagażnikiem, które delikatnie sugeruje, że może być czymś nieco więcej, niż tylko tanim autem kupowanym jedynie ze względu na jego cenę. Nieźle.

Jazda testowa Fiatem Tipo odbyła się dzięki uprzejmości Autoryzowanego Salonu Sprzedaży Fiat Auto-Hit w Tychach

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.