Jazda testowa: Kia Niro – Czy hybryda ma sens?

jazda testowa Kia Niro hybrydowa

Czy hybryda ma sens? W przypadku Kii Niro to pytanie z pewnych względów ma nadal wymiar ponadekonomiczny – jest ona bowiem pierwszym crossoverem z takim napędem w cenie poniżej 100 tys zł. Gdy czytam na portalach i blogach artykuły o samochodach hybrydowych, widzę że ciągle staramy się poszukać odpowiedzi na to czy hybryda pali mniej, ile zaoszczędzimy, ile mniej truje. Potem użytkownicy wsiadają do jednej czy drugiej hybrydy i rozochoceni silnikiem elektrycznym wciskają gaz do dechy, a na wyświetlaczu pokazuje się spalanie 10l/100 km.

Dlaczego w przypadku marki Kia to pytanie ma wymiar ponadekonomiczny? Przecież samochody hybrydowe stały się na tyle „powszechnym wynalazkiem”, że większość koncernów proponuje go jako dodatkową wersję silnikową swoich tradycyjnych modeli.

Kia Niro – nowy model, tylko hybryda

Kia pokazała jednak nie kolejną wersję jednego z dotychczasowych modeli, ale Niro – auto, które ma duże szanse na to, by stać się wypatrywanym na ulicy klasykiem, podobnie jak pierwsza generacja Priusa. Co Kia (i Hyundai swoim modelem Ioniq) chcą nam pokazać? Rewolucja w tym temacie była już 20 lat temu? Być może jest tu haczyk i Kia chce nam powiedzieć – rewolucja w hybrydach dopiero nadejdzie, ale tymczasem kup nasze Niro, byś za niewielką (jak dużą na hybrydę) cenę miał samochód, dzięki któremu jesteś bardziej „eco”. Otrzymaliśmy więc to:

Kia niro zderzak przód

…choć czemu Kia nie pokusiła się, żeby to było właśnie to: (?)

Styliści Kii zderzyli się z księgowymi i praktykami. Z emocji, o których opowiadali w jednym z filmów (wcześniej tu udostępniony – ale już usunięty z yt), zostały tylko pewne ich zarysy.

Jazda testowa Kią Niro i stylistyka

Najpierw może przejdę do spalania, by ten temat mieć załatwiony. Samochód historycznie wykazał średnie spalanie na poziomie 6,0 l/km. Jednak ja zgodnie z zasłyszanym kiedyś zdaniem, wiem że nie kupuje się tak naprawdę samochodu hybrydowego, tylko kupuje się hybrydowy styl jazdy. Podczas jazdy w sposób „prawidłowy”, w terenie zabudowanym, Niro pokazało wynik 4,6 l/100 km. Gdy zacząłem się śpieszyć, samochód ostatecznie oddałem ze stanem 5,0l/100km.

Kia Niro - bok

Czym jest hybryda (dla mnie)?

Chodzi mi po głowie samochód hybrydowy, ale rozumiem go trochę inaczej. Może nie mam niższego spalania o 75%, ale jednak nie używam silnika spalinowego wtedy, gdy podjeżdżam w korku, przy chodnikach, przejściach dla pieszych i ścieżkach rowerowych. Nie dymię tym ludziom do nosów, kiedy jadą za mną na rowerze ulicą. A kiedy wyjeżdżam za miasto, mam zasięg i moc. Hybrydy o zasięgu 5 km pomagają w tym, ale nie są idealne. Silnik spalinowy włącza się tu jeszcze zbyt często i przy zbyt niskiej jak dla mnie prędkości.

Tak więc hybrydy HEV stają się nie superekonomicznymi samochodami przyszłości, ale właściwie zastępcą diesli, które mimo starań producentów nadal dymią, a jak pokazują tzw. „afery” ostatnich lat, nadal będą dymić – czyli wypluwać sporo cząstek stałych, które osadzają się na zawsze w naszych płucach. Taka hybryda daje nam (zwłaszcza gdy poruszamy się dużo po mieście) oszczędności w stosunku do samochodu benzynowego.

Kia Niro pojemność bagażnika

A ceny? Najtańszego diesla Sportage w wersji M kupujemy wg cennika za 91 990 zł, Kię Niro za 86 900 zł. Jest więc o czym myśleć. Czy chcemy samochód o nieco większej przestrzeni (szczególnie bagażnika – pojemność bagażnika Kii Niro to 347 l) czy może jednak auto, które pozwala na bezgłośne przemieszczanie się w korkach.

Kia Niro we wnętrzu

Do jazdy testowej została podstawiona Kia Niro XL. To najwyższy pakiet wyposażenia – jego cena rozpoczyna się od 107 900 zł. Linie wnętrza są poprowadzone bardzo spokojnie, a uwagę przyciąga linia przejścia pomiędzy konsolą centralną a tunelem środkowym.

Wnętrze i tunel środkowy Kii Niro

Inne ciekawostki nie są widoczne na pierwszy rzut oka – to m.in. indukcyjna ładowarka telefonu w schowku przed lewarkiem skrzyni biegów oraz gniazdko 220V do ładowania laptopa czy też hamulec postojowy przypominający czasy starych automatów Mercedesa – obsługiwany lewą nogą.

hamulec ręczny postojowy w Kii Niro

Schowki na butelki i napoje znajdują się w przednich drzwiach, tunelu środkowym, tylnych drzwiach oraz w podłokietniku tylnego rzędu siedzeń.

Tylny rząd siedzeń z podłokietnikiem

Jako, że ceny Niro rozpoczynają się od 86 tys., w samochodzie już na starcie jest już właściwie wszystko, co potrzebne do przeżycia. Ci, którzy potrzebują czujników parkowania, będą musieli zakupić jeden z pakietów lub zdecydować się na minimum model L. Choć tak naprawdę ten czujnik będzie dla wielu i tak tylko dodatkiem, bo w tej wersji otrzymamy również już zestaw multimedialny z 7” wyświetlaczem i kamerą cofania. Również wyświetlacz i grafika samej tablicy wskaźników zmienia się w tej wersji.

Ładowanie Eco Power w hybrydzie

W tym aucie mamy napęd hybrydowy wraz z automatyczną, sześciobiegową, dwusprzęgłową skrzynią biegów. Cały układ ma 141KM i wg danych przyśpiesza w 11,5 sekundy. Nie jest rakietą, ale konkurencja ma wartości podobne. Jeśli potrzebujemy trochę poczucia „sportowej jazdy” możemy sobie zmienić tryb na sport, który zmieni nieco charakterystykę układu kierowniczego.

Deska rozdzielcza w KIa Niro

Ten crossover wszedł na rynek jako pierwsza hybryda o takim charakterze w cenie poniżej 100 tys złotych. Ci, którzy już interesują się marką Kia, mają teraz trochę więcej myślenia, mogąc wybrać dwa różne crossovery tej marki w podobnej cenie.

kia_niro_e

Czy wchodzić w hybrydę-crossovera? Patrząc na to, że cena benzyny jest jednak nieco wyższa niż oleju napędowego, gdy samochód ma służyć nam głównie na długich trasach, nie jest to takie oczywiste, ale jeśli jeździmy głównie po mieście i uwielbiamy naprawdę delikatną jazdę – jesteśmy w stanie zbliżyć się do tych obiecanych 4,4 l/100 km. Kupując najtańszą (na 16″ felgach) wersję, możemy próbować szukać na wyświetlaczu nawet trójki z przodu – ale nadal, o czym musimy pamiętać, decydując się nie tylko na auto hybrydowe, ale „hybrydowy styl jazdy”.

Jazda testowa odbyła się dzięki uprzejmości Autoryzowanego Dealera Kia Euro-Kas z Katowic

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.