Jazda testowa: Peugeot 3008 – ten crossovan zmienia się w drapieżnika

Przód z wymyślnymi reflektorami LED

Jazda testowa Peugeot 3008 1.6 THP 165KM Allure

Sześć lat temu miałem okazję jeździć Peugeotem 3008, którego nazwałem crossovanem. Za co ten tytuł? Szczególnie należał się za wnętrze, które przyjemnie okalało kierowcę. Tamten Peugeot o specyficznej dosyć urodzie, mógł się podobać lub nie, ale u mnie przez lata wzbudzał pewnego rodzaju zachwyt.

I muszę powiedzieć, że teraz wsiadając do Peugeota 3008 II-generacji, ten zachwyt się odnowił (Jeśli nie masz zamiaru czytać stylistycznych niuansach, przejdź niżej do tabeli – krótko i na temat).

Wnętrze Peugeota 3008 II-generacji

Peugeot wykorzystał tu świetną inspirację z poprzednika, dodał więcej ostrości, unikalną klawiaturę, materiały na desce rozdzielczej oraz swój iCokpit, które razem tworzą wnętrze, które zachwyca.

Podłokietnik i iCokpit w Peugeocie

Czy taki układ wnętrza będzie podobał się osobom o dużej tuszy? Pasażer na przednim fotelu czuje się równie mocno osaczony przez tunel środkowy, deskę rozdzielczą i boczek drzwi jak i kierowca. Dla mnie to duży plus. Wszystko bardzo dobrze spasowane, przemyślane, robiące wrażenie.

Klawisze Peugeot 3008

Choć może w tym momencie należałoby od razu powiedzieć też o cenach, które startują od 89 tys. zł. W podstawowej wersji materiałowe wykończenie będzie zastąpione imitacją karbonu, nie będziemy mieli podświetleń w różnych miejscach (w tym przy miejscach na kubki) oraz… tego przycisku:

Włącznik Amplify - zmiana kolorów i zapachu

Ten mały, zepchnięty na bok przycisk nie ma żadnej funkcjonalności, bez której nie obeszlibyśmy się w aucie, ale ma nas po prostu dopieścić. Naciskając główkę wchodzimy w menu, które daje nam wybór, czy teraz chcemy nastrój standardowy, relaksujący, czy BOOST (dopalacz?), w którym wszystkie miejsca zaczynają świecić w krwistym, czerwonym kolorze, a z dyfuzora zapachów… otrzymujemy odpowiedni do wybranego nastroju zapach. Smaczki znane z limuzyn w SUV-ie ((?) Nie widzę opcji 4×4), czy raczej crossoverze? Chyba po to, by zastąpiło adrenalinę wydzielającą się w prawdziwym terenowym samochodzie.

Peugeot 3008 nie jest w teren

Peugeot 3008 robi wrażenie także na zewnątrz. Muszę przyznać, że na żadnych zdjęciach i filmach, nie urzekał mnie – wymyślny samochód, mocno kanciaty. Jednak, podczas bezpośredniego spotkania, pokazuje on swoje prawdziwe oblicze. Wszystkie linie, przetłoczenia, kształt reflektorów i zderzaków – to wszystko ze sobą gra. Auto jest postrzegane na większe i bardziej mocarne, niż jest w rzeczywistości (to kompaktowy SUV – dł. 4447 mm).

Modzie, którą osobiście lubię, na szerokie światła tylne, wręcz biegnące przez cały tylny pas, Peugeot przeciwstawia się oferując pas, z dwoma prostokątami i grafiką świateł nawiązującą do lwa pazura.

Tył i bok Peugeot 3008

Na drodze raczej nie pomylimy w nocy z niczym innym. Mi ten tył każe podążyć wspomnieniami do Peugeota 205, z czarnym pasem przez cały tył.

Tylne światła peugeot 3008

Czas odjechać. Do jazdy testowej przygotowany był Peugeot 3008 1.6 THP 165KM z automatyczną skrzynią biegów. Nie można odmówić temu samochodowi dynamiki. Przyśpiesza sprawnie, choć przy mocniejszym przyciśnięciu gazu, sześciobiegowy automat potrafi się zastanowić chwilę, co zrobić.

Przyśpieszenia w trybie sport, aktywowanym na tunelu środkowym, dały mi więcej frajdy, choć musimy się liczyć z tym, że w aucie robi się głośniej, a skrzynia ciągnie silnik na wysokie obroty.

licznik LCD

Jednak, co do ciszy w samochodzie – jest w porządku. Na ekspresówkach nadal cicho, na autostradzie… tu już coś usłyszymy z okolic słupków, ale nadal jest komfortowo.

Popatrzmy raz jeszcze na coś, czego na zdjęciach nie widać, te wszystkie linie Peugeota 3008 trzeba zobaczyć na żywo.

Marka/model/silnik/wersja wyposażenia:
Peugeot 3008 1.6 THP 165KM Allure
Charakterystyczne cechy zewnętrzne:
– masywna stylistyka, jednocześnie dynamiczna, mocno wyróżniająca się
– maska od błotnika jest rozdzielona czarnym pasem z chromowaną listwą, nadaje powagi
– czarny kolor dachu, mimo tego, że samochód nie posiadał okna dachowego (kolor opcjonalny)
– ostra stylistyka zderzaków i wykończeń zderzaka
– słupek C połyskującym czarnym kolorze, przedłużający linię szyb ku drzwiom bagażnika
Cechy wewnętrzne:
– imponujące (mi) w tej klasie wnętrze, okalające ściśle kierowcę i pasażera
– miękkie materiały także na rozbudowanym tunelu środkowym
– wygodny schowek na telefon, pod ręką, na tunelu środkowym
– przyciski sterujące wyświetlacza, powtórzone w formie klawiatury
– mniej widoczne przyciski obiegu wewnętrznego i ogrzewania szyb
– materiałowa tapicerka na desce rozdzielczej
– duży schowek na tunelu środkowym podwójnie otwierany, stanowiący podłokietnik
– świetnie profilowane fotele, także w okolicy ramion
– otwieranie oparć tylnej kanapy dźwignią z bagażnika
– zamykanie auta przyciskiem z drzwi bagażnika
– dźwigienka tempomatu pod kierunkowskazem – do tego trzeba się przyzwyczaić
– płaska podłoga dla pasażerów z tyłu
Ciekawe wyposażenie:
– iCokpit Amplify – czyli niewielka kierownica oraz indywidualne podświetlenie i zapach wnętrza
– podgrzewana przednia szyba
– reflektory przednie FULL LED, kierunkowskazy sekwencyjne
– tempomat w każdej wersji, dodatkowo także aktywny tempomat
– system monitorowania zmiany pasa w standardzie (działający na kierownicy)
– kamera 360
– opcjonalnie także automatyczne parkowanie
– cyferblat w formie ekranu LCD, o różnych trybach wyświetlania
– monitorowanie znaków drogowych z ograniczeniami prędkości
– możliwe wyposażenie w fotele z masażem
– lusterka zewnętrznie automatycznie obniżają się, abyśmy widzieli krawężniki
Dynamika/wrażenia z jazdy/spalanie:
– bardzo dobre wyciszenie
– zawieszenie sprężyste, ciche
– niewielka kierownica, dobrze leży w rękach
– przy moim wzroście i tuszy, obniżyłem ją na tyle, że wszystkie wskazania były widoczne i nie zasłonięte przez kierownicę
– 165-konny silnik (turbodoładowany), zbiera samochód już od ok 1500 obrotów, dynamiczny
– automatyczna skrzynia biegów, czasem jednak trochę ospała – w trybie sport zmienia się charakterystyka, jest ciekawiej, ale w aucie głośniej
– spalanie w moim przypadku wahało się w zależności od odcinka trasy 6,5 – 8 l/100km
POMIARY:
Średnica kierownicy [cm]:34,5 cmIlość obrotów kierownicą:b.d.
Odległość siedziska od podsufitki [cm] (przód/tył):93 cm
Odległość oparcia tylnego do przedniego (ustawienie przedniego fotela dla 170cm wzrostu)100 / 69 cm
Długość siedzisk (przód/tył)50 / 49 cm
Bagażnik:
Wysokość załadunku:72 cmSzerokość otworu:105 cm
Wysokość bagażnika:50 – 60 cmSzerokość bagażnika:117 cm
Długość (15 cm od podłogi)87 cmDługość (rozłożone oparcie)169 cm + także rozkładany fotel pasażera
DANE TECHNICZNE:
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi:444,7 / 209,8 / 162,4 / 267,5 cm
Pojemność bagażnika:520 dm3 (VDA, bez koła zapasowego)
Silnik / skrzynia biegów:1.6 THP  / aut. 6
Moc:165KM przy 6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:240Nm przy 1400 obr./min
Przyśpieszenie 0-100 km/h:8,9 s
Spalanie (miejskie/pozamiejskie/mieszane):7,3 / 4,8 / 5,7 l/100km
wg. EQUA Index: 7,49 l/100km
     

Jazda testowa Peugeotem 3008 odbyła się dzięki uprzejmości Autoryzowanego Salonu Peugeot Mario-Car w Tychach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.