Jazda testowa: Volkswagen Arteon – Stosunek bliski 1 do 1

Linia boczna Arteon długość

Jazda testowa: VW Arteon 240KM 2.0 TDI SCR 4MOTION DSG R-line

Brak jednego słowa może zmienić istotnie znaczenie naszej wypowiedzi, zaciemnia, wprowadza w zakłopotanie, zmyla. W moim tytule nie chodzi o podawany czasem stosunek masy do mocy, który jest wyznacznikiem ultrasportowości. Testowany Volkswagen Arteon posiadał inny zaskakujący stosunek bliski jedynce – stosunek ceny do mocy – 236 tys. zł na 240KM.

Tylne światła dynamiczne LED - VW Arteon

VW Arteon nie jest rzecz jasna samochodem ultrasportowym, ale będąc, jak to nazywa Volkswagen – Fastbackiem (czyli właściwie liftbackiem), pokazuje swą nazwą, że ze sportem i szybkością mamy go kojarzyć. Wersja, którą maiłem okazję jeździć, była oznaczona R-line, co producent podpowiada nam w kilku miejscach stosownymi znakami i oczywiście zmienioną stylistyką elementów nadwozia.

Oznaczenia R-line VW

R-line Arteon na błotniku

Jeśli poszukuję takich sportowych akcentów, to powiem tak. Chciałbym kupować Arteona nie widząc wnętrza Passata, bo to co wymyślił Volkswagen, dla mnie jest nadwyraz sportowe…

Nawiew Arteon przedłużony przez całą deskę

Zobaczmy może jeszcze z nieco innego kąta:

… a okazuje się, że tę samą kratkę ciągnącą się przez całą deskę rozdzielczą znajdziemy w kilkadziesiąt tysięcy tańszym Passacie. Gdy przesuniemy się lekko w stronę kierowcy, rzecz jasna, to co musimy zobaczyć w dzisiejszych czasach, to duży wyświetlacz systemu inforozrywki – w tej wersji Arteona 9-calowy. W testowym aucie istniała również możliwość ustawienia na wyświetlaczu zachowania naszego samochodu – profilu jazdy Comfort, Sport, Individual, w tym skorzystania z płynnej regulacji adaptacyjnego zawieszenia, ale i na przykład wyłączenia emitowanego z głośnika sportowego dźwięku silnika.

Ja jednak zwróciłbym uwagę na inne dodatki – sportowe i rzecz jasna bardzo „potrzebne”, takie jak stoper:

Stoper w VW Arteonie

Lub też wskazania przeciążenia naszego samochodu. Możemy spoglądać czy temperatura silnika jest wciąż na odpowiednim poziomie, obserwować jakie działają siły na naszych pasażerów, gdy zbyt mocno przykładamy nogę do gazu, hamulca i mamy nieokrzesaną rękę do kierownicy. Mamy także wskaźnik aktualnie rozwijanej przez silnik mocy.

Wskaźnik aktualnej mocy i temperatury silnika

Omawiając ten ekran, muszę jeszcze nadmienić, że Volkswagen zostawił pokrętła do obsługi klimatyzacji i choć możemy również skorzystać z pięknej grafiki na wyświetlaczu i tam bawić się ustawieniami, to jednak w krytycznej sytuacji, siłę nawiewu czy temperaturę zmienimy jednym ruchem ręki, nie odrywając wzroku od drogi.

3-strefowa klimatyzacja - z manualnymi pokrętłami

Klimatyzacja, prócz standardowych ustawień ma również regulację intensywności czy raczej łagodności schładzania (niezależną od siły nawiewu) – opcję, którą chciałbym w każdym samochodzie z klimatyzacją. Dodatkowo, jeśli mówimy o wentylacji, możemy użyć przycisku Rest, by pozostawić włączone ogrzewanie samochodu na postoju i utrzymywać w kabinie ciepło zgromadzone w silniku nawet do 30 minut.

VW Arteon 4motion

Volkswagen Arteon udostępniony do jazdy testowej posiadał napęd 4motion. Pomagając nam w sytuacjach nie do opanowania, mamy jednak także niespodziankę we wnętrzu – wysoki tunel.

Wysoki tunel w Arteonie - jest też napęd 4x4

W tylnej części Arteona

Dla pasażerów z tyłu, prócz osobnych nawiewów trójstrefowej klimatyzacji, mamy również możliwość posiadania tu wejścia USB, gniazdo 230V i podłokietnik wraz z możliwością przewiezienia długich przedmiotów. Sam bagażnik jest również duży i choć mniejszy niż w Passacie, to przewyższa możliwościami ładunkowymi niektórych pięciodrzwiowych „coupe”.  Docenimy tu swobodny dostęp dzięki otwieranym, pełnym drzwiom bagażnika i braku ograniczeń ze względu na zawiasy (jak to jest w sedanach).

Drzwi bagażnika w Arteonie Fastback - liftback

Zatrzymajmy się jeszcze chwile przy tyle. Mózg szukając podobieństw, zauważa pewne, może nie oczywiste, ale widoczne z pewnego kąta podobieństwo do coupe innej z niemieckich marek.

Arteon przypomina Mercedesa

Ciekawy profil otrzymały drzwi bagażnika ze spojlerem, przechodzące łukiem w linię zderzaka.

Łuk na drzwiach bagażnika

Jednak ostatecznie, to miejsce, w którym styliści rozszaleli się najmocniej jest przód i reflektory sprawiających wrażenie ukrytych w szerokim grillu.

Grill w VW Arteonie jest olbrzymi i zintegrowany z reflektorami LED

Na wzór samochodów sportowych mamy tu także bezramkowe szyby.

Bezramkowe szyby we wszystkich drzwiach

240 KM daje bezpieczną jazdę

Jazda testowa odbyła się 240-konnym Arteonem (jest to silnik 2.0 TDI SCRz układem oczyszczającym spaliny z NOx). Samochód reaguje na każde naciśnięcie gazu, przyśpiesza szybko do prędkości dozwolonych w Polsce. Generuje on aż 500Nm – ta maksymalna wartość momentu obrotowego dostępna od 1750-2500 obr/min. Wyżej pokazany licznik aktualnej mocy silnika ma dodawać jeszcze dodatkowo frajdy. Auto od 0-100km/h rozpędza się w 6,5 sekundy.

Nie jest to jeszcze najmocniejszy Arteon – mamy bowiem do wyboru również 280-konny silnik TSI (350Nm).

Bok opadający w krótki tył samochodu Fastback - liftback

Dotychczas wielu autach prawie nie zauważałem (właściwie ignorowałem działanie) systemu START-STOP. Natomiast w Arteonie w pewnym momencie wyłączyłem go by mi nie przeszkadzał. Zauważyłem, że o ile podczas spokojnej jazdy ze świateł, właściwie nie zwracam na niego uwagi, to są przypadki, w których zauważa się tę sekundę (a może niecałą?) oczekiwania pomiędzy mocnym naciśnięciem pedału, a faktycznym ruszeniem.

Wnętrze VW Arteon R-line

Jeśli jesteśmy przy tym jak się jeździ po różnych drogach Volkswagenem Arteonem, to muszę powiedzieć, że jego aktywne zawieszenie daje duże możliwości kontrolowania tego, co dochodzi do nas z nawierzchni. Kiedy chciałem już zacząć trochę nawet narzekać na zachowanie zawieszenia na wyboistej drodze, przypomniałem sobie o trybie komfort. Różnica jest znacząca.

Dodatkowo, jeśli w długiej podróży zaczyna nam już doskwierać kręgosłup, opcjonalne fotele z masażem, mogą nieco nam pomóc.

Fotele z masażem Volkswagen

Siedmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów DSG i precyzyjny układ kierowniczy wraz z 240-konnym silnikiem – to wszystko pozwala na pewną jazdę i sprawne wyprzedzanie, a daje nawet trochę frajdy.

Volkswagen Arteon z przodu

Tę frajdę otrzymujemy pod skórą najbardziej wymyślnej stylistyki wśród całej obecnej gamy Volkswagena. Rzecz jasna, najbardziej widoczne jest to w przednim pasie. No, może pozwolę sobie zestawić sobie tutaj jeszcze auto z drugiego końca gamy – Volkswagena Up!, którego tył jest równie fantazyjny i niepodobny do reszty samochodów VW.

Dobrze, że takie (niskie lub w miarę niskie) samochody jednak nadal są na rynku. Choć kiedy przerzucamy się z SUV-a, by wejść do nich, musimy liczyć się z większą gimnastyką. Jednak być może jest to po prostu konieczna rozgrzewka przed czerpaniem przyjemności z jazdy, bez wrażenia poruszania się czołgiem.

Marka/model/silnik/wersja wyposażenia:
Volkswagen Arteon 240KM 2.0 TDI SCR 4MOTION DSG R-line
Charakterystyczne cechy zewnętrzne:

– pas przedni z reflektorami będącymi przedłużeniem grilla
– nadwozie liftback (producent mówi: Fastback – ale czy tak poprawnie nazwany, jeśli szyba uchyla się wraz z drzwiami bagażnika?)
– bezramkowe szyby
– mocno wystające nadproża łączone z chromowaną listwą
– maska silnika otwierana w całości, przedni błotnik mocno zminimalizowany
– dosyć małe lusterka boczne
– duża lampa systemu ostrzegającego o samochodzie w martwym polu w lusterkach

Cechy wewnętrzne:

– ciekawe zestawienie nawiewów z przedłużoną linią nawiewu na całą deskę rozdzielczą
– zegar analogowy na środku
– funkcje klimatyzacji sterowane także pokrętłami
– wyświetlacz może być obsługiwany bezdotykowo gestem przesuwania dłoni
– charakterystyczny dla Volkswagenów duży przycisk zerowania trip pod prędkościomierzem
– wysoki tunel rozdzielający miejsca z tyłu
– ciekawe dodatki w oprogramowaniu – stoper i panel sportowy pokazujący aktualnie generowaną moc
– funkcja Rest pozwalająca na dogrzewanie na postoju po wyłączeniu silnika
– możliwość indywidualnego, płynnego dopasowania cech samochodu – nie tylko tryby Sport, Comfort, Normal
– mocno zabudowane schowki w drzwiach

Ciekawe wyposażenie:
– fotele ergoComfort z masażem
– aktywne zawieszenie z płynną regulacją
– automatyczne parkowanie
– aktywny tempomat z możliwością dostosowywania się do znaków drogowych i przewidujący korki na podstawie danych z mapy
– przednia szyba podgrzewana bezprzewodowo oraz odbijająca promienie podczerwone
– personalizacja kierowców w samochodzie
– ogrzewane dysze spryskiwaczy przedniej szyby
– w standardzie reflektory przednie LED z dynamiczną regulacją zasięgu
– w R-line ciemna podsufitka
– Emergency System, który kiedy rozpozna brak reakcji kierowcy, sam zjedzie na pas awaryjny i zatrzyma się
– system monitorujący pole za pojazdem, który widząc szybko zbliżający się pojazd, włącza światła awaryjne i przygotowuje pasażerów na uderzenie z tyłu
– lusterka zewnętrzne – po prawej stronie automatycznie opuszczane, po lewej stronie automatycznie przyciemniane
– elektroniczna blokada mechanizmy różnicowego (XDS)
– opcjonalny Head-Up Display
Dynamika/wrażenia z jazdy/spalanie:
– bardzo dobre wyciszenie otaczających szumów, czasem jednak słyszalne odgłosy od zawieszenia
– możliwość dokupienia za 3 tys. zł opcjonalnego pakietu z mocniej izolowanymi szybami i dodatkowym wygłuszeniem samochodu
– silnik 2.0 TDI 240KM 500Nm daje w każdym zakresie obrotów bardzo dobre przyśpieszenie
– regulacja zawieszenia mocno odczuwalna w zmianie komfortu podróżowania i kultury pracy
– wrażenia głosowe zmienne w zależności od wybranego profilu jazdy
– kiedy nie ma generowanego dźwięku silnika z głośników, w trybach Normal i Comfort silnik diesla dosyć mocno wyciszony
– precyzyjny układ kierowniczy
– aktywny tempomat do 210km/h, choć mało intuicyjne włączanie na początku przygody z samochodem
– wyniki, które uzyskiwałem to około 8l/100km – większość jazdy w terenie miejskim, w mniejszej części trasa
POMIARY:
Średnica kierownicy [cm]:Ilość obrotów kierownicą:
Odległość siedziska od podsufitki [cm] (przód/tył):101 / 91 cm
Odległość oparcia tylnego do przedniego (ustawienie przedniego fotela dla 170cm wzrostu)
Długość siedzisk (przód/tył)53 /48 cm
Bagażnik:
Wysokość załadunku:72 cmSzerokość otworu:91-103 cm
Wysokość bagażnika:Szerokość bagażnika:104 cm
Długość (15 cm od podłogi)118 cmDługość (rozłożone oparcie)
DANE TECHNICZNE:
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi:486,2 / 187,1 / 142,7 / 283,7 cm
Pojemność bagażnika:563 l
Silnik / skrzynia biegów:2.0 TDI SCR  / DSG aut. 7
Moc:240KM przy 4000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:500Nm przy 1750-2500 obr./min
Przyśpieszenie 0-100 km/h:6,5 s
Spalanie (miejskie/pozamiejskie/mieszane):5,9 / 5,1 / 7,1 l/100km
wg. EQUA Index: 7,68 l/100km
     

Jazda testowa odbyła się dzięki uprzejmości Autoryzowanego Dealera Volkswagen – Porsche Tychy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.